Vaesen_rpg_2.jpg
Nordiska Väsen

Drömmarnas Dans

Ett brev förslutet med rött vax och ett sigill där det står Klint kommer till Sällskapet. Brevet innehåller en handskriven lapp som gör reklam för skuggteatern Drömmarnas dans och en invit från privatdetektiven Olaus Klint att möta honom vid värdshuset Häxkatten samma kväll.

Läs mer...
vaesen_awickedsecret_2.jpg
Nordiska Väsen

Havets silver

Publicerat i En grym hemlighet och andra mysterier till Nordiska Väsen. Detta mysterium för rollspelarna till den karga och vilda svenska västkusten, vid denna tid ett tillhåll för kaparkaptener, vrakplundrare, sillpatroner och annat löst folk. Mysteriet kommer att pröva äventyrarnas slutledningsförmåga, sociala skicklighet och – om de är oförsiktiga – deras förmåga att kämpa för sina liv.

Läs mer...
julisvabenverk.jpg
Nordiska Väsen

Jul i Svabenverk

Kära Kjell Jag vet att du gjort allt för att glömma denna plats och jag är ledsen att kontakta dig men jag vet inte vad annat att göra. Det har hänt igen. En ung pojke är död och jag är övertygad om att det är samma ondska som tog min Sten. Ingen skulle tro mig så jag behöver verkligen din hjälp. Svabensverk har förändrats sedan du lämnade det och jag är rädd att detta kommer att vara droppen som får bägaren att rinna över. Snälla hjälp mig att rädda min kära Antons livsverk. Din vän Elisabeth Svab Detta är upptakten till ett mordmysterium som utspelar sig under mellandagarna i den lilla bruksorten Svabenverk i sydvästra Hälsingland. För spelarna krävs inga förkunskaper om Nordiska Väsen.

Läs mer...
vittring_av_en_mordare.jpg
Nordiska Väsen

Vittring av en mördare

Detta var det officiella äventyret för Nordiska Väsen på Spelkongress 24. Det är också första delen i kampanjsviten Mina mardrömmars stad som kommer att publiceras i sin helhet senare. Detta mysterium för rollpersonerna till Stockholm och Staden mellan broarna. En serie bestialiska mord har skett. Rollpersonerna kontaktas av August T. Lysander, en av stadens rikaste affärsmän och gammal vän till Sällskapet, som ber om hjälp att lösa morden då han misstänker att ett väsen ligger bakom. Detta mysterium är en kamp mot tiden där rollpersonerna måste avslöja mördaren innan fler blodiga offer hittas i höstmörkret.

Läs mer...
dragonbane_keyart.jpg
Drakar & Demoner

Ridders Rös

I djupet av de stora skogarna i Dimmornas dal ligger ett gravkummel med det gåtfulla namnet Ridders rös. Det är en fruktad plats, hemsökt av gasten efter en mäktig riddare i den forne drakkejsarens tjänst – men gasten sägs även vaka över gömda skatter.

Läs mer...
the-sinking-tower.jpg
Drakar & Demoner

Det sjunkande Tornet

Havets vind viner och doften av tång och förruttnelse sticker i era näsor. Ni drar mantlarna tätare omkring er när roddbåten glider fram genom det oroliga havet mot er destination. Så skingras dimslöjorna och ni ser det sjunkande tornet börja resa sig ur vattnet. Ni har alla väntat på den här stunden. Dagen då det förtrollade stentornet som sägs ha byggts av en galen magiker återigen reser sig ur havet. Det sjunkande tornet är det officiella äventyret för SM i Drakar och Demoner 2023. Äventyret erbjuder svåra utmaningar även för de mest modiga och skickliga äventyrare. Spelarna kommer att behöva samarbeta, klura ut gåtor, gå segrande ur strider och hitta värdefulla skatter – och allt på bara två timmar!

Läs mer...
gragycklarnas-fest.jpg
Drakar & Demoner

Grågycklarnas Fest

Välkomna till äventyret Grågycklarnas fest för Drakar och Demoner. I äventyret mäter rollpersonerna sina krafter med en demon från ovärlden och de behöver använda alla sina färdigheter för att besegra monster och rädda festen vid det magiska Ålderträdet.

Läs mer...
magistratens-drag.jpg
Drakar & Demoner

Magistratens drag

Ärkemagikern Kylse har ett vad med magistrat Stalp. Som unga fann de tillsammans ett magiskt halsband. För att avgöra vem som ska få bära det träffas de en gång varje år för att spela ett parti Smickelbräde. Nu vill Stalp vinna en gång innan han går hädan. Han misstänker att Kylse använder tre magiska artefakter -en peruk, ett par förgyllda glasögon och ett spelbräde i onyx – för att vinna. Stalp har nu låtit tillverka kopior av dessa föremål. Ert uppdrag är att byta ur dem mot kopiorna innan partiet börjar…

Läs mer...
Vädersten.jpg
Svärdets Sång

Vädersten

Sägnen förtäljer att för många mansåldrar sedan beslöt den grymme kung Algarod sig för att fortsätta kriget mot Ravland i norr. Han sökte utvidga sitt rike genom att leda en här över bergen mot Ravland där han stupade i strid mot besvärjaren Zygofers demonhorder, i striden försvann även den kungliga spiran Nekhaka som en del menade var källan till hans makt. Så kraftigt brann emellertid kungens håg att han vägrade dö och länge höll stånd i fästet Vädersten. Legenden förtalte att Algarod en dag åter skulle marschera ut för återta spiran och slurföra erövringen av Ravland. Men en dag bröts förbannelsen och kung Algarod och hans mannar gick till sist in i den yttersta vilan. Man viskar att Algarods krigskassa finns kvar i Vädersten, ständigt vaktade av gastar och besvärjarens bestar. Nu står ni nedanför det mytomspunna Vädersten.

Läs mer...
Häxveden.jpg
Svärdets Sång

Häxveden

I de närliggande byarna viskas det om häxorna som bor i skuggorna av Häxveden, där de byter tjänster och förtrollningar mot blod. Andra hävdar envist att platsen hemsöks av en uråldrig nekromantiker, och pekar på sönderfallande gamla kartor som visar ett stort torn där skogen numera växer. De säger att nekromantikern önskade leva för evigt och därför förseglade sitt hjärta i en staty infattad med juveler som han gömde under sin tron. Ingen har emellertid sett nekromatikern på århundraden och de lärda avfärdar dessa rykten som vidskepelse. Till för ett par veckor sedan vill säga, när vandrande lik sågs hasa omringa nära skogens gränser, till och med in på närliggande gårdar. Har nekormantikern vaknat från sin uråldriga vila? Eller är det någon annan mörk kraft som ger sig till känna?

Läs mer...
Electric_dreams.jpg
Blade Runner

Electric Dreams

Elecric Dreams utforskar betydelsen av minnen och kommer att tvinga Blade Runner att möta fysiska, mentala och moraliska utmaningar. För spelarna krävs inga förkunskaper om Blade Runner RPG men mindre förkunskaper kring Blade Runner som film eller litteratur är en fördel

Läs mer...
Den Gyllene ambulansen.jpg
The Walking Dead

Den Gyllene Ambulansen

Det här äventyret äger rum mellan säsong 2 och 3 av The Walking dead Tv-serien i Alford Spring strax utanför Atlanta. Spelarna är en del av en grupp som håller på att falla i bitar. Ovanpå det har lunginflamation utbrutit i lägret. Flera har redan dött och flera är döende. Det enda hoppet är att hitta medicin.

Läs mer...
The Wolves den.jpg
The Walking Dead

The Wolves´den

Detta scenario utspelar sig vid foten av Virginaias Blure Ridge Mountains, när sommaren övergår till höst. Spelarna har lämnat sin fristad för att leta efter två medlemmar i gruppen - ett hemligt par, nyligen förälskade - som har rymt med en av gruppens två bilar, lite utrustning och massor av förnödenheter. Scenariot handlar om att lokalisera de två älskande, eller åtminstone få tillbaka vad de har stulit. Scenariot är utformat för att sammanfalla med händelserna i den femte säsongen av TV-serien

Läs mer...
A conspiracy most Cracked.jpg
The One Ring

A conspiracy most Cracked

Galne Bagger är i farten igen, och har samlat i Baggerhus en ny sammansvärjning av äventyrliga själar som han kallade Konspiratörerna av den Röda Boken. I ett försök att samla anteckningar till sin bok har han bett dessa vänner, mot löfte om betalning och lite äventyr, att hjälpa honom att bekräfta några viktiga detaljer om Fylkes och dess folks historia. Det första och viktigaste föremålet är en karta över Fylke som förvaras inlåst i Mathom-huset, i byn Michel Delving, som han tror är skissad av ingen mindre än den gamle Took själv! Dessa iögonfallande konspiratörer kommer att behöva resa dit, slinka förbi den bevakning som finns utan att väcka misstankar och snatta den uråldriga kartan. A conspiracy most Cracked är första äventyret av fem. För spelarna krävs inga förkunskaper om rollspelet The One Ring men mindre förkunskaper kring Tolkiens verk som film eller litteratur är en fördel.

Läs mer...
for_en_munfull_vatten.jpg
Mutant År Noll

För en munfull vatten

Krubb kan man klaras sig utan några dagar – till och med veckor om det kniper. Men utan vatten dör man snabbt. Arkens källa av rötfritt vatten har börjat sina, och Folkets oror växer. För två veckor sedan bestämde sig bossen för att skicka ut en expedition i Zonen. Uppdragen var att utforska en gammal fornruin som zonstrykarna påstår har en outsinlig källa till rötfritt vatten. De kallade ruinen Renverket. Problemet är bara att det finns många zongastar i området. Dagarna gick. Expeditionen kom inte tillbaka. För några dagar sedan skickade bossen ut en grupp friviliga för att spåra expeditionen och ta reda på vad som hänt. Ni är dessa friviliga. I två dygn har ni vandrat genom Zonen. NI har överlevt syraregn, anfallits av asgnagare och gömt er för zongastar. Nu, på morgonen den tredje dagen, närmar ni er Renverket…

Läs mer...
fort_robot.jpg
Mutant År Noll

Fort Robot

Under en vandring genom ett skogsområde i Zonen möts rollpersonerna av en surrealistisk syn. Framför dem står en hel vy i western-stil. På taket till det närmaste huset står en enorm byst föreställande en gråhårig man med blå skjorta, skinnväst och stor vit cowboyhatt. Bysten är flera meter hög och rejält sliten av tidens tand. Husen längst huvudgatan är förfallna och övervuxna men de flesta står fortfarande kvar. Närmast rollpersonerna finns en övergiven biljettkiosk. Bakom den syns en gammal saloon, en diligensstation, ett fängelse, flera indiantält, ett rostigt ånglok och till och med en gammal hjulångare, strandad i en sjö som nu förvandlats till ett egenvuxets träsk. Zonvinden svepet genom de tomma gatorna och rollpersonerna är fria att utforska den gamla nöjesparken…

Läs mer...
raden_mot_fjallhotellet.jpg
Mutant År Noll

Räden mot Fjällhotellet

Räden mot Fjällhotellet en del av Upproret Vaknar. Fas 1 i kampanjen Flykten från Paradiset Publicerat i boken Paradiset från expansionen Genlab Alfa till Mutant År Noll. ”Jag har tagit en stor risk genom att föra er hit, till Upprorets högkvarter. Mina källor säger mig att ni också drömmer om frihet, kanske lika starkt som jag. Vi är inte menade att leva så här. Betraktarna håller oss fångna, mot människans vilja. Vi måste besegra maskinerna och bryta oss ut.” För att understryka drämmer björnmutanten ramen i bordet så att glasen hoppar och patronerna rullar över bordet. Förvånat inser han att det rejäla bordet spruckit från kant till kant. ”Hm…beklagligt…var var jag någonstans? Betraktarna , ja. Problemet är att de är för starka. Vi kan inte besegra dem direkt, våra vapen kan inte tränga igenom deras pansar. Men jag har fått rapporter om ett mäktigt forntida vapen, en maskindödarkarbin vars engergistråle går rakt igenom Betraktarnas plåtskal och förintar dem, men inte lämnar en skråma på oss levande. Mina källor säger mig att detta vapen finns uppe i Fjällhotellet, i hundarnas revir….” I detta äventyr tar man alltså rollen som djurmutanter som vill göra uppror och ta sig ut från den nationalpark som de är satta att leva i.

Läs mer...
skracken_pa_viks_herrgard.jpg
Chock: Åter från Graven

Skräcken på Wiiks Herrgård

Vad är det som försiggår i den öde herrgården om nätterna? En orolig advokat betalar rollpersonerna för att tillbringa en natt i godset för att ta reda på om det ligger någon sanning i alla rykten. Men vissa saker hade han önskat att rollpersonerna aldrig lärde sig.

Läs mer...
mark_hur_var_skugga.jpg
Chock: Åter från Graven

Märk hur vår skugga

Stockholm på 1980-talet. Börsen skakar av en serie dödsfall bland bärsmärklare och unga män i finansvärlden. Samtliga dödsfall vekar naturliga, men när rollpersonerna börjar sina undersökningar dras de in i ett mysterium som visar sig vara mycket värre än de någonsin kunde föreställa sig.

Läs mer...
screams_and_whispers.jpg
KULT: Divinity Lost

It started and ended with Screams

It started and ended with Screams är ett scenario om personligt trauma och den moraliska rätten att leverera vedergällning, även när det ligger utanför den moraliska lagens ramar. Var och en av huvudpersonerna lider förödande trauman nästan dagligen, men förövarna går fria utan straff. Krafter inom Metropolis vill se dessa orättvisor korrigerade, medan en av infernos tjänare vill se dessa plågor förhöjda. Spelarnas karaktärer måste välja en av två sidor, med sina liv och själar fångade farligt i mitten.

Läs mer...
screams_and_whispers.jpg
KULT: Divinity Lost

Hell is other people

Publicerad i äventyrssamlingen Screams and Whispers. Sätt dig i bilen. Du kommer att vara passageraren. Jag ska köra dig genom staden ikväll. Jag ska visa dig alla dina trasiga bakdelar. Jag ska visa dig hur ihålig du är. Och jag ska visa hur mycket ni alla längtar efter kärlek. Och försoning. Kanske är det inte för sent. Det är bara att sätta sig i bilen.

Läs mer...
screams_and_whispers.jpg
KULT: Divinity Lost

His last hope

Jag stirrar in i den slocknande elden. Snart kommer den att slockna och Mörkret kommer att komma för mig. Jag har ingenstans att gömma mig, inte nu längre. Jag kan inte fly från det. Hemskhetens fasor väntar mig, och jag kommer att sona mina brott. Mina offer ska äta av mitt kött och jag ska återuppleva deras skräck och smärta. Jag hör hur ett fönster krossas. Mörkrets agenter har hittat mig. Kalla och fuktiga röster rör vid mitt sinne och jag hör deras tunga steg komma genom vardagsrummet, närma sig mitt arbetsrum och mig. Handtaget trycks långsamt ner, halvvägs ner, men plötsligt släpper man det. Har de ändrat sig? Har mina offer, mina uppoffringar, redan anlänt? Mitt hopp kommer att vara det sista som lämnar mig, om det någonsin kommer att göra det. Jag har fortfarande hopp. Jag har fortfarande ett sista hopp.

Läs mer...