The One Ring
Det är år 2965 i den Tredje Tidsåldern och Skuggan återvänder. För 24 år sedan besegrade en allians av alver, människor och dvärgar en hord av orcher och vilda vargar, under en himmel förmörkad av jättefladdermöss, vilket inledde en ny era av välstånd för de fria folken. Men tjugo år är en lång tid för att freden ska bestå, och i många mörka hörn av jorden förlängs en skugga ännu en gång. Rykten om att underliga saker händer utanför de civiliserade ländernas gränser sprids med allt större regelbundenhet, och även om de av de flesta avfärdas som sagor och sagor för barn, når de ibland öronen på enskilda personer som känner igen den ondskefulla sanning de döljer. Dessa är rastlösa krigare, nyfikna forskare och vandrare, alltid ivriga att söka det som gått förlorat eller utforska det som glömts bort. Vanliga människor kallar dem äventyrare och när de segrar hyllar de dem som hjältar. Men om de misslyckas kommer ingen ens att komma ihåg deras namn.

A conspiracy most Cracked
Galne Bagger är i farten igen, och har samlat i Baggerhus en ny sammansvärjning av äventyrliga själar som han kallade Konspiratörerna av den Röda Boken. I ett försök att samla anteckningar till sin bok har han bett dessa vänner, mot löfte om betalning och lite äventyr, att hjälpa honom att bekräfta några viktiga detaljer om Fylkes och dess folks historia. Det första och viktigaste föremålet är en karta över Fylke som förvaras inlåst i Mathom-huset, i byn Michel Delving, som han tror är skissad av ingen mindre än den gamle Took själv! Dessa iögonfallande konspiratörer kommer att behöva resa dit, slinka förbi den bevakning som finns utan att väcka misstankar och snatta den uråldriga kartan. A conspiracy most Cracked är första äventyret av fem. För spelarna krävs inga förkunskaper om rollspelet The One Ring men mindre förkunskaper kring Tolkiens verk som film eller litteratur är en fördel.